Forside · Artikler · FAQ · Debatforum · Links · Download · Nyhedskategorier April 25 2024 11:32:18

Navigation
Søg
Adresse
Kontakt siden
Regler for debatforum
Indlogning
Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1
Ingen brugere online

Antal brugere: 111
Nyeste bruger: John
Senest online
Zemich14 uger
Formanden618 uger
Grete621 uger
romsoe652 uger
Jeanf60657 uger
Mith674 uger
Jacob674 uger
Hermann684 uger
kongkurs684 uger
Topper688 uger
Seneste Gågaden
Seneste udgave af beboerbladet Gågaden
Se indlæg
Hedegaardens Dataklub er lukket | Hedegaarden relaterede ting | AB-Bolignet - Internet
Forfatter Forundring over hastigheden?
Colosseus
Brugere

Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 10.11.09
Lagt på d. 10-11-2009 23:53
Hejsa!

Jeg må indrømme at jeg er en smule konfus over den mængde af båndbredde der er stillet til rådighed for os beboere. Nu ved jeg tilfældigvis at vi skulle være koblet på en dark fiber herude. Sidst jeg checkede ligger dark fiberen i en OC256 klasse og skulle kunne... i hvert fald, stille et 10 gbit backbone til rådighed?

Jeg ved tilfældigvis også at folk der bor i rugvænget og ringtoften også tit oplever op til 100 mbit speeds på deres opkobling. Fællesnævneren for alle disse er, at de (ligesom os) er koblet op af det daværende fascom. Jeg kan ikke se hvorfor i alverdenen vi så skal spise os til takke med en 10 mbit forbindelse... and thats it?

Hvorfor har vi som beboere ikke mulighed for at kunne betale lidt mere hvis vi har lyst til en 20-30 eller måske endda 100 mbit forbindelse, når nu infrastrukturen i Hedegården allerede er bygget til det? Nu kan det jo være jeg er blevet totalt misinformeret her, men så vidt jeg ved så er ethernet-koblingen i højhuset trukket i gbit ned til switchene ikk?

Sidste argument er: Nu ser vi jo også ADSL2+ og VDSL teknologien blive presset ret grundigt, og de nu er i stand til til at levere 40-50 mbit forbindelser på disse linier. Det undrer mig, når vi sidder på fiber, at vi ikke er i stand til at være konkurrence dygtige overfor disse produkter. Det kan da ikke være meningen at jeg skal skifte til disse ydbydere bare for at kunne få en højere internethastiged?
Venter spændt på svar smiley

Med venlig hilsen
Michael
Forfatter RE: Forundring over hastigheden?
Formanden
Administratorer

Brugers avatar

Antal indlæg: 352
Bopæl: Ballerup
Tilmeldt: 14.08.07
Lagt på d. 11-11-2009 16:36
Internet adgangen i Hedegården er for længst kørt af sporet...

Fascom blev af internetudvalget fravalgt da de ikke kunne levere et produkt som levede op til specifikationen. Men BBB gik ind og træf en beslutning over hovedet på udvalget fordi de er bedste venner med Fascom.

Der blev for 4år siden stillet forslag i generalforsamlingen om at opsige abonnementet som har 1 års opsigelse. Det ville give mulighed for at finde en ny god udbyder og samtidig få Fascom til at oppe sig.
Men det blev nedstemt af salen efter at beboerne var blevet skræmt af en mand fra Fascom der fremlagde en masse teknisk. Desuden var det hovedsageligt ældre beboere til generalforsamlingen og de stemte enten imod eller lod være med at stemme. Folk forstod ikke at der var et års opsigelse og det ikke er det samme som at man ikke kan vælge samme selskab igen hvis det bliver godt.


Linux er gratis - hvis din fritid er det...
14937833
Forfatter RE: Forundring over hastigheden?
Colosseus
Brugere

Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 10.11.09
Lagt på d. 11-11-2009 17:44
Formanden skrev:
Internet adgangen i Hedegården er for længst kørt af sporet...

Fascom blev af internetudvalget fravalgt da de ikke kunne levere et produkt som levede op til specifikationen. Men BBB gik ind og træf en beslutning over hovedet på udvalget fordi de er bedste venner med Fascom.

Der blev for 4år siden stillet forslag i generalforsamlingen om at opsige abonnementet som har 1 års opsigelse. Det ville give mulighed for at finde en ny god udbyder og samtidig få Fascom til at oppe sig.
Men det blev nedstemt af salen efter at beboerne var blevet skræmt af en mand fra Fascom der fremlagde en masse teknisk. Desuden var det hovedsageligt ældre beboere til generalforsamlingen og de stemte enten imod eller lod være med at stemme. Folk forstod ikke at der var et års opsigelse og det ikke er det samme som at man ikke kan vælge samme selskab igen hvis det bliver godt.


Jamen det er jo også altsammen fine and dandy som man siger... men hvad så? Vil det så sige at der bare ikke er noget at gøre, og hvis jeg vil have mere end 10 mbit så bliver jeg nødt til at lede efter en anden udbyder eller...?
Forfatter RE: Forundring over hastigheden?
Rapanden
Brugere

Antal indlæg: 38
Bopæl: Magleparken 190
Tilmeldt: 02.10.07
Lagt på d. 11-11-2009 18:55
Har Du virkelig 10 mbit? Så vidt jeg ved er hastigheden officielt 4 mbit, men er 5 mbit. Hvis Du har 10 mbit, er jeg blevet snydt.
http://www.famail.dk
Forfatter RE: Forundring over hastigheden?
Henrik
Brugere

Antal indlæg: 14
Bopæl: Ballerup
Tilmeldt: 03.10.07
Lagt på d. 11-11-2009 19:12
Jeg har 8mbit....... man kan jo håbe at der snart kommer en opgradering af hastigheden,når man ser hvad andre udbydere kan tilbyde.

Man kan jo gå over til YOUSEE ,hvis vi får YOUSEE på tv siden
Forfatter RE: Forundring over hastigheden?
Formanden
Administratorer

Brugers avatar

Antal indlæg: 352
Bopæl: Ballerup
Tilmeldt: 14.08.07
Lagt på d. 12-11-2009 08:59
Jeg tror ikke det vil være noget problem rent teknisk at bestemme at man nu vil have direkte levering fra YouSee, men så bliver prisen også en helt anden. Jeg tror ikke der er mange i Hedegården som er interesseret i at betale 400 kroner om måneden for den store pakke.
Man skal sikkert bare skifte et kabel i hovedstationen og måske filtrene til hvert lejemål. Men så kører det sikkert også.
Men om det giver mulighed for kabel modem med denne model ved jeg ikke, da det måske kræver opgradering af antenneforstærkere.

Men problemet er jo ikke værre end at det står frit for at bestille telefon og ADSL hos en anden udbyder som f.eks. tdc. Så kan man få de hastigheder de kan tilbyde i ens område.


Linux er gratis - hvis din fritid er det...
14937833
Forfatter RE: Forundring over hastigheden?
Hermann
Brugere

Antal indlæg: 34
Bopæl: Hedeparken
Tilmeldt: 13.06.08
Lagt på d. 16-11-2009 22:13
Jeg har læst jeres indlæg og synes at det er nogle rigtig gode emner. Jeg vil opfordre jer at møde op til det info møde der kommer d. 1.12.09. Med hensyn til bredbånd fra yousee bliver det ikke aktuelt, forstærkerne er gode nok men der er ikke åbnet op for returvejen i vores forstærkere til det, men det kan være det kommer, men det er ikke noget vi arbejder med i AUH. Ang. hastigherder og priser så tro ikke at træerne vokser ind i himlen, vi havde et bredbånds firma til samtale vedr. telefoni og bredbånd og de var ikke specielt billig 5/5 Mbit 199,-. 100 Mbit 999,-. Det Fascom lovede var ikke en bestemt hastighed, det de lovede var at den tilgængelige hastighed ikke kom under 4 Mbit. Hvorfor de kan have 100 Mbit i rugvænget er for det første at anlægget ikke er særligt stort og de heller ikke har så mange brugere på som os gætter jeg på. Det vi har talt om, det er at vi kan Ø-opdele vores fibre, det vil sige at en Ø f.eks kan være 5-10 blokke der så skal dele hastigheden i stedet for alle. Denne model arbejder vi meget med i øjeblikket. Vel mødt. Hilsen Claus Arp
Forfatter RE: Forundring over hastigheden?
Fresh
Brugere

Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 26.03.08
Lagt på d. 23-11-2009 13:47
jeg er gået glip af tiden d.1/12 vil nemlig meget gerne komme...
kunne nemlige godt tænke mig at høre, hvorfor hastighed og pris er i den dårligste enden af skalaen......

er der nogle der ved hvem der har givet tilbud, angådne net her ude, i hedeparken? og hvorfor man har valgt at beholde fascom (a+)

mvh steen
Forfatter RE: Forundring over hastigheden?
Formanden
Administratorer

Brugers avatar

Antal indlæg: 352
Bopæl: Ballerup
Tilmeldt: 14.08.07
Lagt på d. 24-11-2009 08:08
Hermann skrev:
Det Fascom lovede var ikke en bestemt hastighed, det de lovede var at den tilgængelige hastighed ikke kom under 4 Mbit. Hvorfor de kan have 100 Mbit i rugvænget er for det første at anlægget ikke er særligt stort og de heller ikke har så mange brugere på som os gætter jeg på. Det vi har talt om, det er at vi kan Ø-opdele vores fibre, det vil sige at en Ø f.eks kan være 5-10 blokke der så skal dele hastigheden i stedet for alle. Denne model arbejder vi meget med i øjeblikket. Vel mødt. Hilsen Claus Arp


Det er fuldstændigt ligemeget med at ø-opdele osv. hvis leverandøren ikke kan levere den ønskede hastighed.
Det er jo fiber vi taler som har en båndbredde på 1 Gigabit og sålænge hullet ikke er samme hastighed som backbonet, så hjælper det ikke at ændre konfigurationen.
Men det er da ingen undskyldning at man leverer 100 til Rugvænget med deres mindre antal beboere og så ikke dimensionerer internet-adgangen korrekt til Hedegården.
Fascom har ikke i hele AB-bolignettets periode været over 200 Mbit i hastighed og i gennemsnit ligger trafikken på 70 Mbit.
Det svarer til at der er 50 beboere som kan få den garanterede hastighed på 4 Mbit. Resten er en hastighed opgjort af bønnetællere som anslår at de 50 mennesker nok ikke statistisk set benytter nettet på samme tid. Så derfor kan vi (Fascom) sagtens dele ud til 500 beboere. Det giver bare en garanteret hastighed på kun 400 kbit - og langt fra hvad tdc tør tilbyde deres kunder med 1 Mbit.

Hvis det er rigtigt at der er sort fiber ind i AB-bolignet, så er det da bare at fyre Fascom ved først kommende lejlighed og vente på deres 1 års opsigelse imens man kører en anden leverandør i stilling.
Herefter tager man tyren ved hornene og får hele infrastrukturen lavet om til Internet udvalgets oprindelige specificationer. Det vil tage 2-3 dage og herefter bliver administrationen overgivet til et trediepart selskab for de småting der måtte skulle laves på switchene. Det er jo typisk ved ind og udflytninger.


Linux er gratis - hvis din fritid er det...
14937833
Forfatter RE: Forundring over hastigheden?
Mith
Brugere

Antal indlæg: 4
Bopæl: Magleparken
Tilmeldt: 27.11.09
Lagt på d. 27-11-2009 23:40
Fresh skrev:
er der nogle der ved hvem der har givet tilbud, angådne net her ude, i hedeparken?


Tjaa der er ikke så forfærdelig mange så vidt jeg ved.
A+/Fascom (nuværende)
ComX
Cirque
Parknet (måske)

Så vi er vel reelt nede på 2 mulige kandidater, nemlig Comx og Cirque, og ComX har været ret aggressive på det seneste, så mon ikke det er dem der har været herude.
Forfatter RE: Forundring over hastigheden?
Fresh
Brugere

Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 26.03.08
Lagt på d. 28-11-2009 12:01
jeg boet uder i skovlunde før jeg kom her ud, der arbejde Cirque og A+ sammen som om det er den ene eller den anden, er vist hips og haps...smiley) jeg kender til comx i grantroften og brønshøj
i brønshøj sider min bror på en 25/25 + tv for 385,- per md
i grantroften mere jeg de betaler 250,- for en 10/10 med tv, men lige denne med grantroften er jeg ikke 100% sikker på....

kan man ikke får igennem Danskfibernet(dong) her ude?
Spring til debat:
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.

Formanden
26/07/2010 14:30
Så er det SC2 dag i morgen!!! smiley

Adschmidt
03/05/2010 17:42
bliver lige lidt forsinket

Adschmidt
04/03/2010 18:37
sådan?

Formanden
22/02/2010 17:45
Hvordan!

MrE
22/02/2010 16:00
Sådan!

Adschmidt
11/01/2010 19:39
sådan

Formanden
16/11/2009 13:01
Skal ind og se "Luftkastellet som sprang" i aften, så jeg kan ikke komme i klubben smiley smiley

Formanden
04/11/2009 12:39
Jeg har sammenlagt nogle forum tråde. Ungå venligst at svare på en tråd ved at oprette en ny.

jeshan
24/10/2009 12:28
Jeg har skrevet til auh, og gjort dem opmærksom på, der er nogle spørgsmål til dem. Så kommer der nok noget respons...?!

Rapanden
20/10/2009 12:47
Der bør være en nyhed på forsiden om, at der er åbnet for digitalt tv gennem DVB-C. Beskeden bør komme fra AUH eller formanden

Replikarkiv