Forside · Artikler · FAQ · Debatforum · Links · Download · Nyhedskategorier April 16 2024 10:18:44

Navigation
Søg
Adresse
Kontakt siden
Regler for debatforum
Indlogning
Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4
Ingen brugere online

Antal brugere: 111
Nyeste bruger: John
Senest online
Zemich12 uger
Formanden617 uger
Grete620 uger
romsoe651 uger
Jeanf60656 uger
Mith673 uger
Jacob673 uger
Hermann682 uger
kongkurs683 uger
Topper687 uger
Seneste Gågaden
Seneste udgave af beboerbladet Gågaden
Se indlæg
Hedegaardens Dataklub er lukket | Hedegaarden relaterede ting | AB-Bolignet - Internet
Forfatter Løgn og latin omkring bolignet.
Formanden
Administratorer

Brugers avatar

Antal indlæg: 352
Bopæl: Ballerup
Tilmeldt: 14.08.07
Lagt på d. 30-11-2009 23:11
Sidder med den økonomiske oversigt fra boligselskabet og kigger på informationen omkring internettet/bolignettet.

Der står:
Fra 4/4 til 5/5 mbit som minimum pris 110,00
Dette indeholder udovre båndbredede også:
Service - Mailscanning af de respektive domæner - logning -
Garanti for båndbredden.


Garanti for båndbredden - hvad er det?
En garanti er noget som er garanteret, dvs. at man er sikker på at få leveret det som der står på papiret og ikke mindre.

Hvis der skrives at der er garanteret 5/5 Mbit båndbredde, så betyder det at alle tilmeldte beboere kan benytte 5/5 MBit båndbredde på samme tid.

Jeg har beviser for at AB-bolignet's linie aldrig har leveret med end 170 Mbit på et givet tidspunkt. Det betyder enten at der ikke er særligt mange beboere i Hedegården, som benytter bolignettet. Eller også er linien for lille og folk får ikke den garanti, som de betaler for.

Hvor meget kan 170 Mbit drive?
Det er et simpelt regnestykke at finde ud af hvor mange beboere som maksimalt kan benytte ab-bolignettet før garantien ikke er tilstedet:

170 Mbit delt med 5 Mbit/pr. beboer = 34 beboere.


Så der er kun 34 beboere som kan benytte deres såkaldte garanterede båndbredde før hastigheden går ned.

Danmarks statistik siger at mere end halvdelen af alle hjem har computer, så måske har hver fjede hjem sikkert internet adgang. I hedegården er der måske flere ældre og derfor ændrer vi det til måske 15% som betaler for ab-bolignet.

15% af de 2600 lejemål giver = 390 beboere med internet.


Så hver beboers garanteret båndbredde er:

170 Mbit / 390 beboere = 0,436 Mbit


Så det giver under en tiendedel af den garanterede båndbredde til rådighed.

Jeg kan godt forstå at de tøver med at give båndbredde på 25 Mbit som der leveres andre steder. For deres fiberlinie er ikke gearet til det med det eksisterende udstyr, eller også har de med vilje skruet ned for hastigheden.

Bolignettet er startet op med det bedste udstyr, men er blevet en krøbling pga. dårlig administration og valg af dårlig udbyder samt fejlagtig implementering af udstyret uden brug af specifikationer fra internetudvalget. smiley


Linux er gratis - hvis din fritid er det...
14937833
Forfatter RE: Løgn og latin omkring bolignet.
Colosseus
Brugere

Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 10.11.09
Lagt på d. 01-12-2009 00:09
Det er SIMPELTHEN bare FOR dårligt og slet ikke acceptabelt arbejde af internetudvalget. For mig, lyder det som om de er blevet revet rundt i managen af en flok halvkompetende fedladne fascom fjolser som har troet de kunne spise folk af med en latterlig lille mængde båndbredde. Der er dog noget der ikke hænger sammen med de 170 mbit traffik.

Hvis der på intet tidspunkt har været over 170 mbit traffik i hedegården, så er der fandme ingen den bruger nettet. Jeg kender til MINDST 10 personer i hvert fald, der flere gange maxer deres linier... og gerne i længere tid. Her snakker jeg om højhuset og de 10 mbit som folk ser ud til at have der. De køre mail, torrent, og gamepatch servers som dagligt står og bliver maxet ud. Hurtigt regnestykke ville give dette:

10*10mbit = 100 mbit | 170 - 100 = 70 mbit tilbage til resten af hedegården... det lyder jo fuldstændigt absurd?

Kan vi SÅ tage at få fingeren ud af røven Internetudvalg? Eller skal os... som arbejder med den her slags til dagligt, virkeligt bruge vores fritid på at få lortet til at virke ordentligt? Det kan BARE ikke være meningen... Se så at få udnyttet den dark fiber der ligger her og så få åbnet op for det backbone... fandme træt af at sidde på 10 mbit når jeg kan tage til min ven i rugvænget og surfe på 100 mbit.

Og ja... før i kommer med jeres lamme "den normale dansker har ikke brug for så meget båndbredde" så bare stop... der er faktisk nogen af os der sagtens ved hvordan man bruger nettet og streamer HD materiale... uploader store grafiske projekter... Driver game servers.... downloader film osv. Faktisk ville 100 mbit lyde ganske fornuftigt i mine øre... og ikke decideret "mind-blowing"
Forfatter RE: Løgn og latin omkring bolignet.
Formanden
Administratorer

Brugers avatar

Antal indlæg: 352
Bopæl: Ballerup
Tilmeldt: 14.08.07
Lagt på d. 01-12-2009 08:59
Om hastigheden bliver 25, 50 eller 100Mbit, har jeg sådan set ikke noget forhold til. Det er i øjeblikket hastigheder som i mine øjne kan tilgodese alle forbrugere.

Til gengæld bør der sættes TrafficShaper på linien, som nedprioriterer torrent trafik, da denne er med til kraftigt at fragmentere netværkstrafikken med sine forespørgsler.

Men mit gæt er at udstyret i hele kæden ikke vil kunne levere 100 mbit til alle beboere. Det kræver jo en monster router og logserver samt det dyre flatrate fee som stiger eksponentielt ved en hurtigere linie.
Men jeg tror også nogle beboere er villige til at betale 500-600 kroner for en 50 Mbit, hvis det bare spiller maks. smiley


Linux er gratis - hvis din fritid er det...
14937833
Spring til debat:
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.

Formanden
26/07/2010 14:30
Så er det SC2 dag i morgen!!! smiley

Adschmidt
03/05/2010 17:42
bliver lige lidt forsinket

Adschmidt
04/03/2010 18:37
sådan?

Formanden
22/02/2010 17:45
Hvordan!

MrE
22/02/2010 16:00
Sådan!

Adschmidt
11/01/2010 19:39
sådan

Formanden
16/11/2009 13:01
Skal ind og se "Luftkastellet som sprang" i aften, så jeg kan ikke komme i klubben smiley smiley

Formanden
04/11/2009 12:39
Jeg har sammenlagt nogle forum tråde. Ungå venligst at svare på en tråd ved at oprette en ny.

jeshan
24/10/2009 12:28
Jeg har skrevet til auh, og gjort dem opmærksom på, der er nogle spørgsmål til dem. Så kommer der nok noget respons...?!

Rapanden
20/10/2009 12:47
Der bør være en nyhed på forsiden om, at der er åbnet for digitalt tv gennem DVB-C. Beskeden bør komme fra AUH eller formanden

Replikarkiv